5 augusti 2016

Sista semesterveckan

Nu sjunger min semester på sista versen och i morgon flyger jag tillbaka till London. Jag ser dock fram emot att få krama om Steve och Busen igen:-). Någon semester i dess rätta mening har jag trots allt inte haft den här sista veckan utan jag har jobbat fulla dagar, kunderna har varit på hugget.

Ikväll var det meningen att jag, morsan och farsan skulle äta buffe på Juthbacka i Nykarleby, jag hade till och med bokat bord. När vi kom fram så visade sig att buffen skulle hållas först imorgon så det var bara att avboka och försöka hitta en annan restaurang. Jag föreslog Pavis i Jeppis och så åkte vi dit istället. Maten och servicen var riktigt bra men det är inte precis något billigt ställe:-) (deras lunchmeny är mycket förmånlig dock).

Här kommer de sista mobilbilderna från semester med början från i söndags när vi var och hälsade på min brors fru Anna och hennes familj på deras sommarstuga ute på en ö. Vi åt gott och hade en riktigt trevlig eftermiddag. Vädret var också minst sagt växlande, regn, åska och strålande sol bytte av varandra.
Vi har verkligen haft några dagar med väldigt ombytligt väder och idag är det den första dagen på hela veckan som vi har haft stadigt sol. Vi har iallafall fått se vackra regnbågar och imponerande åskväder.
I måndags träffade jag min fina kusin Pia på lunch på Pavis. Som jag skrev tidigare så är deras lunch väldigt förmånlig. Under tiden vi satt där fick vi uppleva både störtregn och åska men när det var dags att åka hem igen så sken solen från en nästan klarblå himmel:-).
Ja, mycket gott har jag också hunnit äta under den sista veckan, bland annat eget gjorda revbensspjäll. Bor ni i närheten av Nykarleby så rekommenderar jag att ni köper dem från M Market, då får man kött på benen minsann.
Jag lät också glassmaskinen jobba och gjorde en fantastisk vaniljglass enligt följande enkla recept som räcker till 3-4 personer.

Ingredienser
3 dl grädde
3 ägg
1/2 dl Sukrin Melis (eller annan sötning)
1/2 tsk vaniljpulver

Gör så här:
1. Vispa grädden i en bunke.
2. Vispa ägg, sötning och vaniljpulver i en egen bunke.
Vispa så fluffigt som det bara går men det blir inte så fluffigt.
3. Vänd ner den vispade grädden bland äggen.
4. Sätt på din glassmaskin och häll i den goda smeten.
5. Låt glassmaskinen jobba i ca 15 minuter om du vill ha mjukglass. Längre om du vill ha fastare konsistens! Tiden kan också bero på vilken maskin du har.
I torsdags kastade jag mig en bilen och åkte in en snabbis till Jakobstad för att hämta mitt ID-kort som äntligen var klart. Jag svängde också in till Prisma och köpte lite ditt och datt som jag ska ta med mig till London men även 3 st. sikfileer. Jag hade helst velat ha hela sikar men sådana fanns det intem bara fileer. Farsan rökte sedan siken och vi fick ett riktigt skrovmål. Sik är verkligen den godaste fisken jag vet.
I veckan hann vi också med var sin Blue Arrow. Elvis fick sitt vanliga kattgodis, exakt kl. 21. Han har verkligen en biologisk klocka som säger till honom när han ska gå in för att få sina godsaker:-)
Så, det var något av vad jag har gjort den senaste veckan. Imorgon åker vi in till Vasa lite tidigare för att gå i affärer och sedan avgår flyget 14.30. Hoppas jag får min väska den här gången ...

3 kommentarer:

  1. Tänk vad fort tiden går när man är på semester...jag tycker att juli har rusat iväg, haft mycket omkring mig med tjocka släkten på besök från Kanada osv. Du skulle ha hört av dig när du ändå var in till Jeppis flera gånger, vi hade säkert hittat en lucka att träffas, hade varit skoj..
    Nå, det kommer fler tillfällen. Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tre veckor känns som en ganska lång tid men helt plötsligt så är det bara några dagar kvar. Jag tänkte jag skulle hinna träffa dig sista veckan men så fick jag så mycket jobb att jag tvingades göra minutschema:-(. Vi får se till att träffas runt julen om ni är hemma.

      Radera
  2. Jo, vi är hemma kring julen, vad det ser ut som iaf...vi åker nästa gång i februari på resa...dit är det långt kvar! Vi hörs?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...